Филологические науки: состояние, перспективы, новые парадигмы исследований: Материалы V Международной научной конференции (г. Уфа, 17-18 ноября 2022 г.) / отв. ред. А.Р. Мухтаруллина. – Уфа: РИЦ УУНиТ, 2022. – 300 с.

ТАТАР ДРАМАТУРГИЯСЕНЕҢ СУРӘТЛӘҮ ОБЪЕКТЫ БУЛАРАК ТУКАЙ ШӘХЕСЕ

Шарипов М. С.
Статья посвящена раскрытию проблемы личности Габдуллы Тукая как объекта художественного освоения в татарской драматургии. Феномен величайшего татарского поэта начала ХХ века, его характер, трагическая судьба всегда притягивали внимание татарских пистателей. Появление впервые на театральной сцене образа Тукая в 30-е годы прошлого века рассматривается как реакция на сталинские репрессии в обществе. Происходит скрытый диалог между воплощённым на сцене Тукаем и растерянным от деформации общественной системы зрителем. Учитывая стиль драматургов, используемые ими литературные приемы и художественные средства, выделяются следующие типы воплощения образа Тукая в истории татарской сценической литературы: историко-биографический (пьесы И. Нуруллина, А. Файзи, Р. Ишмурата), художественно-публицистический (пьеса Т.Миннуллина), поэтико-романтический (поэтическая трагедия И. Юзеева), художественно-философский (Р. Батулла, А. Гаффар). Автор статьи приходит к выводу, что в истории татарской драматургии советского периода образ Тукая использовался как объект идеологического воздействия на зрителя. Часто пьесы основывались на механическом отображении биографии поэта, дополненном цитатами из его стихотворений, без глубокого осмысления роли поэта в литературной и общественной жизни татарского народа, что снижало художественный уровень пьес. Появление в 2016-м году “Энциклопедии Тукая”, обнародование новых фактов и деталей о жизни и творчестве Г.Тукая вызвало ещё больший интерес к его личности. В ХХI веке созрела необходимость создания образа Тукая на новом, историко-философском уровне.

PERSONALITY OF TUKAY AS AN OBJECT OF ARTISTIC DEVELOPMENT IN THE TATAR DRAMA

The article is devoted to the disclosure of the problem of the personality of Gabdulla Tukay as an object of artistic development in Tatar drama. The phenomenon of the greatest Tatar poet of the early twentieth century, his character, tragic fate has always attracted the attention of Tatar writers. The appearance of the image of Tukay for the first time on the theater stage in the 30s of the last century is seen as a reaction to the Stalinist repressions in society. A hidden dialogue takes place between Tukay, embodied on the stage, and the viewer, confused by the deformation of the social system. Taking into account the style of playwrights, literary techniques and artistic means used by them, the following types of embodiment of the image of Tukay in the history of Tatar stage literature are distinguished: historical and biographical (the plays by I. Nurullin, A. Faizi, R. Ishmurat), artistic and journalistic (play by T. Minnullin ), poetic and romantic (poetic tragedy by I. Yuzeev), artistic and philosophical (R. Batulla, A. Gaffar). The author of the article comes to the conclusion that in the history of the Tatar drama of the Soviet period, the image of Tukay was used as an object of ideological influence on the viewer. Often the plays were based on a mechanical display of the poet's biography, supplemented by quotations from his poems, without a deep understanding of the poet's role in the literary and social life of the Tatar people, which reduced the artistic level of the plays. The appearance in 2016 of the “Encyclopedia of Tukay”, the publication of new facts and details about the life and work of G. Tukay aroused even greater interest in his personality. In the 21st century, the need to create the image of Tukay at a new, historical and philosophical level has matured.